Kan man drukne af tørsvømning?

december 14th, 2018

Som barn blev jeg undervist i svømning på det kommunale udendørsanlæg i min hjemby. Når vejret var dårligt, eller vandet var for koldt, valgte svømmelæreren ofte, at vi skulle tørsvømme på stranden – altså ligge i sandet og øve brystsvømning.

Jeg blev aldrig den store svømmer og selvom overskriften på denne artikel er ment provokatorisk, så må svaret faktisk være JA. Ja, man kan drukne af at tørsvømme. Jeg blev trænet i det sikre miljø – på stranden – men svømmekompetencer i vandet fik jeg aldrig erhvervet mig.

Mange af de lederudviklingsforløb, som i disse år gennemføres i danske virksomheder, er designet som tørsvømningsforløb. Altså forløb hvor en ledergruppe samles omkring tidens aktuelle temaer, teorier eller i generiske udviklingsforløb. Det essentielle her er, at substansen i forløbet er generisk teori-, værktøjs- eller casebaseret – men afkoblet den virkelighed, som lederne kommer fra og møder igen, når de kommer tilbage i lederrollen. Lederne tørsvømmer i sikre miljøer, men de kommer kun sjældent ud i vandet og næsten aldrig ud på de berømte 70.000 favne vand. Ofte designes ledelsesudviklingen med afsæt, hvad der er tilgængeligt på markedet – fx gennem kursusleverandører eller via konsulentfirmaernes standardiserede forløb. Udbyttet er også derefter. Lederne får ikke oversat deres ny-erhvervede kompetencer til konkret ændret adfærd, og de nye kompetencer klæder ikke nødvendigvis lederen på til at understøtte virksomhedens overordnede strategi. I bedste fald forbliver udbyttet harmløst, fx hvem kender ikke til chefen, der efter et udviklingsforløb pludselig insisterer på, at alle i organisationen skal anvende girafsprog eller anerkendende feedback. I værste fald kan det understøtte en af de fremherskende tendenser, miskalibrering. En tilstand, der dækker over, at afstanden mellem hvor gode, vi tror, vi er, til hvor gode vi faktisk er, bliver større. Malcolm Gladwell konstaterer i anden sammenhæng (om Big Data), at ”we become overconfident” og at ”overconfidence” er farligere end ”incompetence”. Samme effekt kan udspringe af tørsvømning.

Hvad så? Skal vi slet ikke udvikle vores ledere? Jo, selvfølgelig skal vi det. Men lederne skal i vandet og gerne med vand til hofterne og med fødderne solidt plantet i havbunden. <em>Forretningsdrevet ledelsesudvikling</em>er baseret på, at lederne udvikles med afsæt i virksomhedens og ledernes reelle udfordringer, konkrete strategier og aktuelle problemstillinger. Specifikke lærings- og effektmål sikrer, at koblingen mellem læring, udvikling og det ønskede organisatoriske resultat realiseres. Lederne udvikles reelt til at svømme i vandet – uagtet om det er 100m crawl, openwater swimming eller bare at træde vande, der er fastlagt som lærings- og effektmål.

Forretningsdrevet ledelsesudvikling reflekterer virksomhedens konkrete strategier og udviklingsbehov og bør baseres på blended learning i sin bredeste betydning, fx en blanding af undervisning, gruppeøvelser, casearbejde, simuleringer, e-learning, gamification og individuel sparring/coaching. Det afgørende for effekten er dog, at lederne arbejder med konkrete cases fra deres hverdag – og ikke bare tørsvømmer videre!